joi, 2 decembrie 2010

Ce este "Jailbreak"?

In ultima vreme, m-am tot contrat cu un bun prieten si tot odata tatal finutului meu din Suedia (Caesar Michael - un dragut si jumatate) pe probleme de telefoane... dar si pe tema "Jailbreak". Din cate am observat eu, nu prea avea sens ce imi zicea el despre acest aspect... asa ca, m-am decis sa scriu acest articol, in care sa explic:

1. Ce este "Jailbreak"?
2. De ce a aparut "Jailbreak"?
3. Se poate si fara "Jailbreak"?
4. Avantaje si dezavantaje.

1. CE ESTE JAILBREAK?

Jailbreak este un proces care permite utilizatorilor de iPhone (dar si iPod si iPad) sa aiba acces la radacina (root) sistemului de operare si anume iOS, ridicand orice restricite implementata de Apple pe acel produs. In plus, permite instalarea de programe (aplicatii) third-party (adica acele aplicatii care nu au fost acceptate de Apple dintr-un moviv sau altul in App Store) prin intermediul aplicatiei Cydia; Installous sau Rock. Un telefon care are facut Jailbreak poate fi folosit la fel si in continuare in iTunes sau App Store si are aceleasi veleitati ca si inainte.

A nu se confunda Jaibreak cu Unlock (deblocarea telefonului de pe o anumita retea, pentru a putea folosi orice retea de telefonie). Jailbreak fara Unlock se poate, invers nu!

2. DE CE A APARUT JAILBREAK?

Principalul motiv a fost acela de a putea folosi telefonul in orice retea de telefonie nu doar in cea care a facut parteneriat cu Apple. Pentru asta trebuia facut Unlock, care nu ar fi mers fara a putea accesa baza/ radacina sistemului de operare al iPhone. Deci era nevoie de acest Jailbreak.

Un alt motiv a fost acela de aputea instala aplicatiile refuzate de Apple din anumite cauze, si pentru a putea instala aplicatii prin care sa se customizeze la maxim telefonul dupa preferintele utilizatorului (asta la primaele versiuni, intrucat acum este posibila customizarea by default).

Un alt lucru posibil datoraita Jailbreak, este instalarea programelor care trebuie cumparate cu bani (unele chiar foarte scumpe) - pe GRATIS. Intr-adevar, acest lucru nu este unul legal sau de apreciat... dar fiecare dintre noi, cel putin in Romania, mai dam jos cate un film, album de muzica si software de pe torenti sau de pe DC++, asa ca moralitatea se inclina in fata necesitatii si lipsei de bani.

3. SE POATE SI FARA JAILBREAK?

Fondatorul Cydia, Jay Freeman, a declarat ca mai m ult de 10% dintre iPhone-uri sunt Jailbrek-uite.
Deci, DA, se poate si fara jailbreak, avand in vedere ca aproape 90% dintre iPhone-uri nu au folosit aceasta oportunitate.
Daca dispui de banii necesari achizitionarii aplicatilor interesante, nu te deranjeaza reteaua in care ester blocat telefonul si vrei sa faci update la iOS imediat ce apare acesta, nu e nevoie si chiar nu trebuie sa folosesti Jailbreak.

4. AVANTAJELE SI DEZAVANTAJELE FOLOSIRII JAILBREAK

Avantaje: 
- posibilitatea de a debloca reteaua
- posibilitatea modificarii fisierelor de sistem
- posibilitatea de a instala aplicatii refuzate de Apple si alte aplicatii dezvoltate de firme third-party, prin intermediul Cydia
- posibilitatea de a instala programe care costa bani - free (grautuit, similar pirateriei din IT sofware, muzica si cinema)
- posibilitatea de customizare pentru telefoanele care au instalate versiuni anterioare de iOS
- transfer bluetooth intre iPhone si alte dispozitive (iPhone, iPad, iPod, PC, ... orice dispozitiv care are bluetooth)

Dezavantaje:
- posibilitatea pierderii garantiei (dar printr-o simplu proces de restore in iTunes, se aduce telefonul la forma initiala, chiar cu update la software in cazul in care intre timp a iesit o noua versiune)
- ingreunarea functionalitatii, in cazul instalarii multor aplicatii de pe Cydia (dar asta este valabil si la calculatoare atunci cand se face abuz de instalari de programe)

In cazul in care aveti ceva de adaugat, sau aveti intrebari in legatura cu Jailbreak-ul va rog sa lasati un comentariu si sa va spuneti parerea sau nedumerirea.

15 comentarii:

Bazaconii spunea...

Jailbreak mai înseamnă şi să scapi din puşcărie :))

Lucian A. spunea...

:))
Da asa e... dar de tura aceasta din una virtuala ;)

Anonim spunea...

chiar e pe bune treaba? se pot instala gratis si jocuri/?

Lucian A. spunea...

da chiar se pot instala orice aplicatii gratis...

Anonim spunea...

buna am citit ce ai zis mai sus si e foarte interesant cu toate k in mare parte stiam. de curand mi-am luat un iphone4 si sunt in germania. dak eram acasa plateam 50 de lei si nu mai era nevoie sa ma chinui singur sa instalez si sa te rog dak ma poti indruma sa.mi instalez singur cydia. cu respect

Mihaimaverick spunea...

Salut. Am si eu un iphone 3gs de o saptamana si imi e cam teama sa-i fac jailbreak pentru ca mi-as putea pierde garantia. sigur se poate intoarce la soft original dupa cracuire?

Lucian A. spunea...

Da Mihai te poti intoarce foarte usor la softul original doar facand un restor in iTunes ... sau prin updatarea software-ului. Important este sa te asiguri ce versiune de soft si frimware ai in momentul asta... si sa se poata face un jailbreak safe... adica, fara modificarea firmware-ului la cel de iPad... pentru ca, momental de la acela nu este cale de intoarcere si nu o sa mai functioneze GPS-ul...

Anonim spunea...

am si eu un iphone 4 de 3 zile cu ios 5 .... ma puteti ajuta si pe mine cu un jailbrake ? dj_swamp_2008@yahoo.com

Anonim spunea...

in primul rand as vrea sa stiu cand va aparea un jailbreak pt iphone 4s 5.0.1 si in al 2 lea rand,dupa ce fac jailbreak pe langa faptul ca pot lua toate apps. free mai am alt beneficiu?ma refer la a scoate fisierele in mod normal de pe telefon,ca de pe un telefon normal.Dau exemplu un lg kp 505 e suficient sa dai drag &drop,as putea face lafel si cu iphone ul?

AndreiRo spunea...

Salut. Vreau sa imi cumpar un iPhone 3GS pe alb, si ma intrebam daca ii fac Jailbreak, de unde mai exact pot instala (sau downloada mai intai) aplicatiile, melodiile, si cum pot sa imi pun toate melodiile care le'am avut pe card micro sd pe noul iPhone (legat de melodii, trebuie si astea cumparate sau ceva?)

Nisto_LP spunea...

Salut. Am si eu un iphone 4 codat pe O2 Anglia. Daca ii fac jailbreak pot sa utilizez o cartela de romania fara nici o problema sau trebuie sa ii fac neverlock pt a putea folosi cartela romaneasca? astept raspuns.
Stima!!

Decodare spunea...

Pentru decodare puteti apela la ServiceTEL. Tot pe site-ul lor gasiti in formatii despre Jailbreak.

Anonim spunea...

O intrebare care ma framanta de mult timp...Daca am cumparat niste aplicatii cu cardul de credit si imi fac cydia s-ar putea sa mi se sparga contul bancar?

Anonim spunea...

Salut,
Am si eu o nelamurire, mai sus ai spus ca dupa jailbreak pot folosi bluetooth.ul ca la un telefon normal?
Acest jailbreak nu afecteaza cu nimic softul si 'dotarile' telefonului (wi-fi, gps etc.)?
Multumesc!

Unknown spunea...

Vreau sa imi cumpar o tableta...ce imi recomandati,...intre ipad4 si samsung note10.1...multumesc